Ha néhány apróságra odafigyelünk a tél beálltával, egy sereg költséges meghibásodástól óvhatjuk meg az autónkat. Szétrepedt csövekre, haldokló akkumulátorra, ablakkaparástól elgémberedett ujjakra és tehetetlenül pörgő kerekekre számíthatnak azok, akik nem készülnek fel időben a mínuszokra.
Téli felkészülés
Sokan azt gondolják, hogy egy autó téli felkészítése szempontjából az egyetlen fontos tennivalónk van, hogy ki kell cserélni a nyári abroncsokat télire. Bár a biztonság szempontjából biztosan ez az egyik legfontosabb tényező, azért van pár dolog, aminek még ezt is meg kell előznie.
Az éjszakai fagyok ugyanis több szempontból is veszélyesek a járművekre, nagy kárt okozhatnak. Téli gumit csak akkor kell felszerelni, ha a napi átlaghőmérséklet 7 fok alá süllyed, de az éjszakai fagyok ennél sokkal hamarabb megtörténhetnek. Ezért a téli felkészítés első és legfontosabb eleme a fagyálló folyadékok használata.
Érdemes az autó hűtőrendszerét legalább 25 fokos
dermedéspontú fagyállóval feltölteni, és ezt be is méretni szervizben
vagy benzinkútnál. A hűtőfolyadék mellett az ablakmosó folyadék cseréje
is szükséges, de előtte a benne lévő nyári oldatot el kell használni.
Érdemes itt is inkább alacsonyabb hőmérsékletet tűrő fagyállót
választani, nehogy szétfagyjon a tartály.
A nagy hidegben (fagypont közelében) az akkumulátorok jelentősen vesztenek teljesítményükből, ezért nem árt, ha a télnek tökéletes állapotú akkumulátorral vágunk neki. Ha ősszel egy kicsit nehézkesen ment az indítózás, akkor szinte biztos, hogy télen képtelen lesz életre kelteni a motort. Egy ma kapható átlagos akkumulátor már nem igényel törődést, nem kell a folyadékot utánatölteni, de 3-4 év után már jelentősen veszíthet a kapacitásából, cserére szorulhat.
Ha már a motortérnél járunk, még a nagy fagyok beállta előtt nézzünk körül itt is! Könnyen gondot okozhat egy elöregedett tömítés, gumicső. A kor és a nagy hőmérséklet-ingadozás biztosan tönkreteszi ezeket, ezért jobb időben cserélni, mint egy fagyos napon az út mellett ácsorogni, várva a felmentő sereget.
Nagyon fontos a megfelelő látás és láthatóság, ezért ellenőrizni kell a lámpákat és az ablaktörlő lapátokat is. Ha valamelyik armatúra törött, érdemes javíttatni vagy cserélni, a beszivárgó víz komoly pusztítást végezhet. Bár már nem kötelező, mindig legyen nálunk tartalék izzó. Ha az ablaktörlő lapát csak egy kicsit is rosszul, csíkosan töröl, akkor cserélni kell, hiszen télen, megdermedve még rosszabb lesz.
Gondoljunk időben a téli gumi beszerzésére is, hogy mindenképpen megfelelő méretű és minőségű téli abroncsot tudjunk szerezni. A téli gumi felszerelése kulcsfontosságú lenne, de sokan a mai napig nem veszik komolyan a gumiabroncsok szerepét, pedig ha télen is használni akarjuk az autónkat, akkor a csere egy elengedhetetlen feladat kell, hogy legyen. Erre nemcsak azért van szükség, mert a jégen, hóban a lamellás gumi jobban fog, hanem azért is, mert a téli abroncs keverékéből adódóan sokkal jobban tapad 7 fok alatt.
Sokan télre keskenyebb abroncsot választanak, mert a jégen az a jó, de valójában nagyon kevés olyan téli nap van, amikor ezt az előnyt ki lehet használni. Jó ötlet viszont a kisebb átmérőjű acélfelni (és ehhez tartozó gumi használata), hiszen ez jobban viseli az ilyenkor szokásos úthibákat, és a jég feloldására kiszórt só az alufelnit tönkreteszi.
Nagyon fontos a megfelelő minőségű gumiabroncs használata, ezért nagyon kopott (négy milliméter alatti profilmélységű) téli gumival hóesésben el se induljunk! Ha 4 mm alá kopik a gumi (nyári guminál ez az érték 1,6 mm), akkor már nem bír elegendő vizet, latyakot elvezetni, és a lamellák sem kapaszkodnak úgy, mint egy friss abroncson. Öt évnél öregebb téli gumi már keményebb, nem nyújtja azt a teljesítményt, mint új korában. Ezek az abroncsok biztosan kevesebb tapadást nyújtanak, ne kockáztassunk!
Ha leesik majd a hó, akkor elindulás előtt alapos takarítás az első, ami azt jelenti, hogy a motorháztetőt és a tetőt is seperjük le. Előbbi menet közben a szélvédőnkre fújódik, utóbbi pedig a mögöttünk közlekedők látását zavarhatja. Takarítás közben érdemes beindítani a motort, ami felfűtheti az utasteret és gondoskodhat a páramentesítésről. Azt is tudjuk, hogy a klímaberendezés szárítja a levegőt, így annak a használata is segítséget nyújthat a pára gyors eltüntetésében.
Hasznos tanácsok, röviden összefoglalva:
1. Cserélje le a hűtővizet és az ablakmosó folyadékot fagyállóra!
2. Használjon téli gumiabroncsot, amely öt évnél nem régebbi, profilmélysége pedig legalább 4 mm!
3. Ellenőrizze a lámpák, az ablaktörlő és az akkumulátor állapotát! 4. Ha szabadban áll az autó, akkor érdemes az ablaktörlő-lapátokat felhajtani, hogy ne fagyjon le.
5. Cserélje ki a szövetszőnyeget gumira!
6. Fújja le az ajtók tömítő műanyagjait szilikonnal, hogy ne fagyjanak be!
7. Hordjon a zsebében jégoldót, ha befagyna a zár!
8. Legyen az autójában seprű, jégkaparó, takaró, a takarításhoz kesztyű, kabát!
9. Szerezzen be hóláncot, és még otthon tanulja meg, hogyan kell felszerelni!
10. Figyelje az időjárás-jelentést, ha lehet, akkor nagy havazásban ne induljon el lakott területen kívül hosszú útra!
11. A szélvédőt belülről is takarítsuk, a koszos üveg ugyanis sokkal hamarabb párásodik.
12. Gyakrabban mosassunk autót, mert a só marja az alkatrészeket!
A sípszó után hagyjon üzenetet!