Retro_Matiné
KORONA fm 100

Telefon: 78 KORONA
SMS: 30 2 KORONA
E-mail: info@koronaradio.hu

|

Segíthetek bal
Segíthetek jobb kicsi

Magazin

A vasúti hálófülke atyjára Pullman-re emlékeztünk

Szerző: Lukács Kata, rubicon.hu – 2017-03-03 11:30:50

1831-ben született George Pullman amerikai gyáros és feltaláló. Üzleti sikereit először koporsókészítéssel, majd Chicago szennyvízelvezetésének tervezésével kezdte. George Pullman utazásai során elhatározta, hogy kényelmes, éjszakai utazásokra is maximálisan alkalmas kocsitípust fejlesztett ki.

Hirdetés 

Hirdetés 

Barátjával, Benjamin C. Fielddel egy kisebb vonattársaság megrendelésére két darab minden luxus igényt kielégítő, fekvőhelyekkel ellátott, hálófülkés vonatkocsit terveztek 1857-ben. A vasúti hálókocsik minden kényelemmel el voltak látva, ezek világhírűvé tették. Nevét napjainkban a pullman-kocsik őrzik.

 

 A polgárháború éveiben rámosolygott a szerencse: Colorado államban aranyásóként gazdagodott meg. 1863-ban megalapította vagonok gyártására szakosodott cégét. Az általa tervezett személyszállító kocsik hamar népszerűek lettek. Luxusberendezések, hatalmas fotelek, légkondicionálás, finom díszítések fokozták a kényelmet.Az Union Pacific vasúttársaságnak is ő szállította a vagonokat. Cége 700 kocsit gyártott 1876-ban. Milliók utaztak vonatain, neve fogalommá vált.

Karrierje csúcsán állt. Az 1880-as években Chicago mellett várost alapított odatelepített gyára munkásainak. A város neve Pullman lett. A templommal, iskolával, közösségi helyekkel együtt felépített egykori mintaváros ma Chicago része.

 Az 1893-as gazdasági válság Pullman cégét is megrendítette. Üzemeiben komoly megszorításokat vezetett be annak érdekében, hogy a részvényeseknek megfelelő osztalékot tudjon fizetni. A béreket harmadával csökkentette, erre a munkások kemény sztrájkkal válaszoltak, ami országos üggyé vált. 1894. május és július között folyamatosak voltak a munkabeszüntetések, vadsztrájkok az egész vasúti iparágban. A kormányzat katonai erővel reagált.

(Pullman nélkül ma ilyen sem lenne) 

Pullman az események után közutálatnak örvendett. 1897-es haláláig elvonultan élt. Temetése az éj leple alatt történt meg. Acélkoporsóját többtonnás cementszarkofág vette körül, hogy elejét vegyék a bosszúálló sírrablásoknak.

A cég az 1970-es években szüntette be a Pullman kocsik gyártását. Az alapító neve pedig számos nyelvben a személyszállító luxusvagon szinonimájává vált.

A sípszó után hagyjon üzenetet!

Facebook Twitter YouTube Instagram SoundCloud
Csamangó