Telefon: 78 KORONA
SMS: 30 2 KORONA
E-mail: info@koronaradio.hu
1881-ben született Galamb József gépészmérnök, a Ford Motor Company főmérnöke, a T-Modell megalkotója. Miután elvégezte tanulmányait, dolgozott a Diósgyőri Vasgyárban műszaki rajzolóként, később bevonult a haditengerészethez, majd leszerelt.
Hirdetés
Hirdetés
1903-ban tapasztalatot gyűjteni hajózott át Amerikába, ahol a Saint Louis-i autó-világkiállítás olyan mély hatást tett rá, hogy az Újvilágban maradt.
1905-ben lett a mindössze két éve alapított, 300 alkalmazottat foglalkoztató Ford cég munkatársa, a vállalat akkor még máshol gyártott alkatrészekből szerelt össze automobilokat. A tehetséges magyar tervező dolgozott a K- és az N-modellen, ezután Henry Ford őt bízta meg egy olcsó, könnyen kezelhető népautó terveinek elkészítésével. Első feladata egy új tengelykapcsoló kifejlesztése lett, a híres bolygóműves váltón fél évet dolgozott, elképzeléseit fekete iskolai táblára vázolta fel a hintaszékben ülő Fordnak. Az első eladásra szánt T-modell 1908. október 1-jén gördült le a gyártósorról. A Tin Lizzie (Bádog Böske) néven is emlegetett autó átformálta Amerika és az autózás képét.
Galamb József nevéhez fűződik a futószalagos gyártás technológiájának kidolgozása, a villamos gyújtóberendezés megalkotása is. Az I. világháború idején ő konstruálta a Liberty repülőgépmotort, majd három nap alatt tervezett egy gazdaságos, az addigiaknál kisebb traktort.
1944-es nyugdíjazásáig a Ford dearborni üzemében dolgozott. Hivatalos titulust csak 1919-ben kapott, a Ford gyár főkonstruktőre 1937-ben lett.
Bár 1915-ben megkapta az amerikai állampolgárságot, Magyarországot soha nem felejtette el. Világhírű mérnökként is többször hazalátogatott, 1921-ben ösztöndíjat alapított olyan szegény sorsú makói diákoknak, akik felső ipari iskolában kívántak tanulni.
74 éves korában hunyt el, Detroitban nyugszik.
A sípszó után hagyjon üzenetet!