Retro_Matiné
KORONA fm 100

Telefon: 78 KORONA
SMS: 30 2 KORONA
E-mail: info@koronaradio.hu

|

Segíthetek bal
Segíthetek jobb kicsi

Magazin

Piéta: nem csak Michelangelo kezében volt véső!

Szerző: Gábor János, – 2012-09-13 16:00:53

Rubens és Michelangelo titkait fedték fel az új háromdimenziós szkennelési technológiák, amelyek azt is elárulják, ha a mesterek munkájába itt-ott tanítványaik is besegítettek.



Évszázadokon át biztosra vette mindenki, hogy Anthonys Van Dyck (1599–1641) flamand festő ifjúkori portréját tanítómestere és honfitársa, Peter Paul Rubens (1577–1640) festette. A XXI. századi technológia viszont felfedte, hogy önarcképről van szó: a vizsgálatok során az ecsetkezelést elemezték a kutatók, akik azt találták, hogy a képet szinte rétegenként építette fel az egykori művész, újra és újra revideálva a részleteket. Ez a munkamódszer egyáltalán nem volt jellemző Rubensre, aki, mielőtt munkához látott volna, már határozott elképzelésekkel rejndelkezett az elkészítendő festményről. Sohasem változtatta meg a már megfestett dolgokat, így a 3D-s vizsgálat során ecsetkezelése egészen más képet mutatott – olvasható a The Daily Telegraph online kiadásában.



A háromdimenziós eljárással megvizsgálták Michelangelo (1475–1564) Palestrinai Piéta márványszobrát is, és mint a vésőnyomok itt-ott elárulják, az 1555 táján készült alkotásba besegített a mester valamelyik tanítványa.  Mint David Arnold, a Brightoni Egyetem professzora rámutat, a 3D-s eljárások megváltoztatják a művészettörténészek munkáját.

„Most kezdjük csak megérteni, hogy milyen kérdések válaszolhatók meg ezek segítségével, amelyek révén nemcsak az alkotó kiléte állapítható meg, hanem felmérhetők például a műalkotásokat ért károsodások is, ezáltal hatékonyabb lehet a restaurátorok munkája” – magyarázta David Arnold professzor.

MTI
A sípszó után hagyjon üzenetet!

Facebook Twitter YouTube Instagram SoundCloud
Csamangó