Retro_Matiné
KORONA fm 100

Telefon: 78 KORONA
SMS: 30 2 KORONA
E-mail: info@koronaradio.hu

|

Segíthetek bal
Segíthetek jobb kicsi

Magazin

NEM a Wright fivéreké az első repülő

Szerző: Szedlák Ádám, [origo] – 2014-03-23 09:14:00

A repülés úttörőire egy német vert rá két évet!

Napi Jubileum: 1903-ban ezen a napon jelentette be a repülőgép szabadalmát a Wright testvérpár. Tegyünk igazságot: egy tanulmány szerint NEM ők repültek először… Még a Wright fivéreket is megelőzte az első repüléssel egy német-amerikai feltaláló. Gustave Whitehead ráadásul nem csak repülőgépet épített, masinája autóként is tudott működni.

Mai kifejezéssel élve „nem volt elég jó a sajtója” Gustave Whiteheadnek (született: Gustave Weisskopf-nak), az első működőképes motor hajtotta repülőgép tervezőjének. Hiába hajtott végre több sikeres repülést a Wright-fivérek előtt, tettére kevés bizonyíték maradt. A világ a nagyobb figyelmet kivívó Orville és Wilbur Wrightot tiszteli a repülés feltalálóiként. Egy John Brown nevű ausztrál történész és a Jane's All The World's Aircraft repülős szaklap 2013 áprilisi száma azonban megpróbált igazságot tenni a kérdésben.

 

Whitehead első repüléséről nem jelent meg fotó, csak egy nyomat

Forrás: Wikimedia Commons

Az első emberes repülésre két évvel Wrighték híres első felszállása előtt került sor 1901. augusztus 14-én. Whitehead Condor nevű gépe egy fairfieldi mezőről szállt fel, aznap kétszer is. A második felszállás során a pilóta másfél mérföldet tett meg a géppel, körülbelül 15 méteres repülési magasságot tartva. A demonstráció során Whitehead azt is bemutatta, hogy a gép képes irányt változtatni. A feltaláló következő, Condor No. 22 gépével pedig már körkörös pályát is lehetett repülni, amit még mindig Wrighték előtt demonstrált, 1902. január 17-én.

Szerződés köti Wrightékhoz a múzeumot

A német származású úttörő a kormányzott repülésre szolgáló szerkezetét is hamarabb mutatta be, mint hogy a Wright fivérek szabadalmaztatták volna saját kormányzó megoldásukat. Whitehead gépét az Aeronautical World korabeli szaklap 1902 decemberi számában ismertette is. A Wright-fivérek azonban mindent megtettek, hogy pletykának, nagyotmondásnak állítsák be az ő repülésüket megelőző rekordot. „Orville Wright csak úgy adta oda a Flyer 1 nevű repülőgépet a Smithsonian múzeumnak, ha az az első, ember hordozására alkalmas, motor hajtotta repülő járműként állítja ki azt” - írja a Jane's All The World's Aircraft százéves, jubileumi száma.

A Condor szárnya a madarak szárnyát utánozta

Forrás: Wikimedia Commons

A feledéshez nem csak a Wrightok ügyes kampányára, hanem Whitehead rossz üzleti döntéseire is szükség volt. Kétszer sikertelenül alapított céget, harmadik cégtársa pedig egy olyan gazember volt, aki végül kizárta saját üzletéből. Whitehead végül könnyű, repülőgépekbe szánt motorok gyártásával kezdett foglalkozni. Gazdag ember soha sem lett, csak annyi rendelést fogadott el, amennyiből fenn tudta tartani a repülős kísérleteit.

Whitehead repülője egyébként egyszerre autó is volt... Ennél több az [origo]-n – Szedlák Ádámnak köszönjük az elemzést!

A sípszó után hagyjon üzenetet!

Ezt olvastad már?

Hidegfront hoz változást


Facebook Twitter YouTube Instagram SoundCloud
Csamangó