Retro_Matiné
KORONA fm 100

Telefon: 78 KORONA
SMS: 30 2 KORONA
E-mail: info@koronaradio.hu

|

Segíthetek bal
Segíthetek jobb kicsi

Magazin

Immár 195 évvel ezelőtt indultútjára az első gőzhajó az Atlanti-óceánon

Szerző: Lukács Kata, wikipedia – 2014-05-24 13:45:28


1819. május 24. és június 20-a között - huszonöt nap alatt - kelt át az első vitorlás gőzhajó az Atlanti-óceánon, Savannah és Liverpool között. A 703 bruttóregisztertonnás méretű hajót egy 90 lóerős gőzgéppel szerelték fel, mely fafűtésű volt és lapátkerekeket hajtott. Kiegészítésként felszerelték árbocozattal is, mivel a gőzgépet csak bizonyos ideig lehet üzemeltetni. A gőzmeghajtást eddig csak a viszonylag rövid távú belső forgalomban használták, mivel a nagyobb távolságok megtételéhez szükséges szén- és fakészlet túl nagy rakodóteret igényelt.

A magyarországi viszonylatot tekintve:

A dunai gőzhajózás kezdete 1817. március 21-re datálható.  Ekkor tette meg első próbaútját Bernhard Antal pécsi feltaláló Carolina nevű gőzhajója, melyet a Dráva menti Sellyén épített. A hajó hossza 13,37 m, szélessége 3,16 méter volt, merülése 1,02 m. 24 lóerős gőzgép hajtotta, melyet részben szintén Bernhard készített és a korábban vízkerekekkel szerzett tapasztalatait hasznosító oldalkerekek hajtották előre a járművet. A hajó egy 488 mázsa tömegű rakománnyal terhelt uszályt vontatott a Dunán felfelé 3,4 km/h, lefelé 17 km/h sebességgel. A hajót Pest, Buda és Óbuda között személyszállításra használták. Az utasok a hajó vontatta uszályra szálltak fel és az együttes napi két menetet teljesített.

A Balatonon a gőzhajózás Széchenyi István és Kossuth Lajos kezdeményezésére indult meg. Sokáig az első és egyetlen balatoni gőzhajó a Kisfaludy volt, melynek hajótestét az Óbudai Hajógyárban építették, és angol Penn-gyártmányú gőzgépe lapátkereket hajtott.

A sípszó után hagyjon üzenetet!

Facebook Twitter YouTube Instagram SoundCloud
Csamangó