Retro_Matiné
KORONA fm 100

Telefon: 78 KORONA
SMS: 30 2 KORONA
E-mail: info@koronaradio.hu

|

Segíthetek bal
Segíthetek jobb kicsi

Magazin

Áss mélyre a Vajas-meder történetében

Szerző: Kemény János, bacs-kiskun-leveltar.hu – 2015-12-10 10:32:28

1935-ben ezen a napon kezdődött meg a Vajas-meder ásása a Kőégető híd és a Papok hídja (ma Pataji úti híd) között.

Hirdetés 

Hirdetés 

A 20–100 méter között változó szélességű és mélységű meder helyett 24 méter széles, egyforma mélységű csatorna épült. Az új mederből kikerült földdel a megszüntetett mederrészeket töltötték fel. A munka nagy részét a 100–300 főből álló kubikus csapat végezte. Az új Vajas-meder az Érsekkert mögött, a Foktői úti híd és a Kőégető híd között húzódott.

A Foktői úti híd fölötti, 1935-ben kiásott medret és az 1934-ben a Meszesi úti hídig kikotort Vajas-medret ideiglenesen egy keskeny csatornával kötötték össze, ennek helyébe lépett az új meder. 1940-ben a Margit Malom és a Foktői úti híd közötti szakaszon kezdték meg a Vajas-meder kotrását.

Közegészségügyi, közrendészeti és városrendészeti szempontok is megkövetelték azt, hogy az eddig pocsolyás Vajas-medret kikotorják és rendezzék. A Vajas-meder szabályozásával és kotrásával kapcsolatban a város egyik részét a másik résszel az ún. Szénáskerttel és Bürgerkerttel összekötő hidat, amely tulajdonképpen csak szabálytalan áteresz volt, a szabályozás miatt le kellett bontani, ennek pótlásáról a városnak új híd építésével kellett gondoskodnia. A hídépítési költségek pedig másként nem voltak biztosíthatóak, mint a Vajas-mederért kapott mintegy 30 000 pengő kártalanítási vételárral.

Fontos közérdeknek számított a híd megépítése azért is, mert a város legnagyobb ipartelepe a Margit Gőzmalom, a Futura Főbizományi Raktára, a Paprika Malom, a Kalocsa-környéki Paprika Szövetkezet Raktára, a város és környéke közönsége által télen csak ezen a hídon keresztül volt megközelíthető. 

A sípszó után hagyjon üzenetet!

Facebook Twitter YouTube Instagram SoundCloud
Csamangó