Telefon: 78 KORONA
SMS: 30 2 KORONA
E-mail: info@koronaradio.hu
Boldog Szülinapot Görkorcsolya! :) 1863-ban ezen a napon szabadalmaztatták a görkorit, amely ma már extrém sportnak számít.
Hirdetés
Hirdetés
A 18. század elején a svéd Hans Brinke szerelt cipőjére fakerekeket, az első (fémkerekes) görkorcsolyát viszont a belga Joseph Merlin készíthette 1760 környékén, amikor Londonban dolgozott hegedűkészítőként. Egy jelmezbálon jelent meg a sima (jégkorcsolya) kori aljára szerelt kerekekkel.
1813-ban a francia Jean Garcin készített földi korcsolyát: fatalpra szerelt kerekeket, a talp pedig szíjjal csatlakozott a lábhoz. 1815-ben már megnyitotta első pályáját is, de a sok baleset miatt hamar bezárta. 1823-ban az angol Tyre már olyan korit szabadalmaztatott, amelyen elöl és hátul is öt kerék volt egy sorban, a középsők pedig minden irányban forogtak.
1849-ben a francia Legrand színházaknak tervezett női és férfi változatot is, de az áttörést 1863-ban az amerikai James Leonard Plimpton rugós mechanikájú görkorcsolyái hozták Massachusettsben. Elöl és hátul két pár kerék volt, melyeket egy tengellyel erősített össze. A gumi csapágyak biztosították a rugalmasságot, amivel elég volt csak a testsúlyt áthelyezni, a korcsolyázó már meg is tudott fordulni.
Plimpton volt az első, aki nyilvános görkorcsolyapályát üzemeltetett a világon. Az 1880-as évektől folyamatos fejődés következett, 1884-ben az amerikai Richardson már golyóscsapágyas változatokat gyártott.
A kerekeket persze ma már szintetikus anyagból gyártják, melyek poliuretánt tartalmaznak. Ez felfogja a rázkódásokat. A másik nagy változás, hogy a 20. század közepén megjelentek az egysoros korcsolyák.
A görkorcsolyázás természetesen sporttá avanzsált, az európai szövetség 1921-ben alakult meg (három évre rá a nemzetközi is), székhelye Róma. A magyar szövetség 1993. június 5-én alakult meg, Budapesten.
A sípszó után hagyjon üzenetet!