Retro_Matiné
KORONA fm 100

Telefon: 78 KORONA
SMS: 30 2 KORONA
E-mail: info@koronaradio.hu

|

Segíthetek bal
Segíthetek jobb kicsi

Magazin

147 éve szabadalmaztatták a rágót

Szerző: Lukács Kata, cultura.hu – 2016-12-28 13:43:13

1869-ben, szabadalmaztatták a rágógumit. Sima, mentolos, sárgadinnyés, görögdinnyés, citromos, kólás, narancsos, epres, lap, drazsé, felfújható, olvadós. Életünk meghatározó része, mindig velünk van, kis helyen is elfér: a rágógumi. 147 éve szabadalmaztatták a rágógumit. Mexikóból, Guatemalábóé és Belizéből származik a “rágógumifa” (zapotilla), amelyből a “chicle” (csikle) nevű rágógumit készítik.

Hirdetés 

Hirdetés 

A rágógumizási szokások olyanok voltak, amelyek modern társadalmi szabályoknak is megfeleltek. “Az azték társadalomban csak hajadonok és kisgyerekek rághatták nyilvánosan a chiclét” –a korlátozás részben annak is köszönhető, hogy a rágógumi hangja, amelyet a kasztanyettáéhez hasonlítottak, egyike volt azoknak a dolgoknak, amelyek az azték prostituáltakat jellemezték. E negatív bélyeggel ellenére a chiclét sok mindenre használták a régi korokban, például rituális célokra, füstölő készítésére, de ragasztó és védőréteg gyártására is.

Az Egyesült Államokban 1869. december 28-án kért szabadalmat a rágógumi gyártására William Semple. Az ohiói fogorvos a fogak erősítése céljából fejlesztette ki. A modern rágógumi születését mégis valamivel később, az 1870-es évekre datálják, amikor Thomas Adams amerikai gyáros a chiclével próbálta helyettesíteni a drága kaucsukot. Erőfeszítése azonban sikertelen volt és Matthews szerint Adams már-már kész volt feladni a vállalkozást, amikor meglátott egy kislányt egy gyógyszertárban rágni való parafingumit vásárolni.

Adams 1859-ben kezdett el fiaival dolgozni és megalkották az első modern, chicle-alapú rágógumit. Az új rágógumi különösen a második világháború idején vált nagyon népszerűvé. Oly annyira, hogy a chicle-ipar nem tudott lépést tartani a kereslettel és az amerikai vállalatok szintetikus anyagokkal kezdték el gyártani a rágógumit.

Az 1910-es évektől Wrigley fodormentás rágógumija Egyesült Államok szerte hatalmas népszerűségnek örvendett, ám ő semmit sem bízott a véletlenre, hatalmas összegeket költött reklámokra. A hatékony reklám kulcsának azt tartotta, hogy minél tömörebben, minél többször kell elmondani az üzenetet – emellett azért gyönyörű lányok tucatjait alkalmazta, akik a nagyvárosban sétálva ingyen rágógumit osztogattak a járókelőknek. Vállalata egyre nőtt, a gyáros a Time magazin 1929-es évfolyamának egyik címlapján is pózolt. A tízes években már a Philadelphiában született William Wrigley Jr., a rágógumikirály uralta az amerikai rágógumi-piacot, pozíciója csak erősödött, amikor előrukkoltak azzal az újítással, hogy minden egyes rágógumi külön védőpapírt kapott. A rágóguminak ma számtalan fajtája létezik és – a sok negatív vélemény felmerülése mellett – még a fogorvosok sem tagadják, hogy fogazat- és fogínyerősítő, továbbá tisztító hatása van.

A sípszó után hagyjon üzenetet!

Facebook Twitter YouTube Instagram SoundCloud
Csamangó