Schmitt jogilag elmozdíthatatlan: minden az államfőn múlik
Az államfőt akarata ellenére szinte lehetetlen eltávolítani. Megbízatása ugyanis az alaptörvény szerint csak kivételes esetekben, így a megbízatási idejének lejártával, halálával és lemondásával szűnik meg. Emellett távoznia kell, ha a parlament kétharmados többséggel megállapítja, hogy tisztségével összeférhetetlen más tevékenységet folytat, a megválasztásához szükséges feltételek már nem állnak fenn, illetve feladatait kilencven napon túl nem képes ellátni.Schmitt Pál esetében azonban az összeférhetetlenség nem jön szóba, betegség sem akadályozza munkája elvégzésében, és a megválasztásához szükséges feltételek sem szűntek meg. Nem is szűnhetnek meg, mert
az alaptörvény csak azt tartalmazza, hogy bármely magyar állampolgár, aki a harmincötödik életévét betöltötte, államfővé választható, az állampolgárságától pedig senkit nem lehet megfosztani, s arra is kevés az esély, hogy valaki visszafiatalodjék.
Van azonban még egy lehetőség:
az alaptörvényt vagy tisztsége gyakorlásával összefüggésben valamely törvényt szándékosan megsértő, illetve szándékos bűncselekményt elkövető köztársasági elnökkel szemben az országgyűlési képviselők egyötöde indítványozhatja a tisztségtől való megfosztást. Az eljárást ebben az esetben az Alkotmánybíróság folytatja le.
Schmitt esetében pedig elvileg felvetődhet, hogy a doktori disszertációja kapcsán bűncselekményt követett el: az ugyanis, aki az irodalmi, tudományos vagy művészeti alkotás szerzőjének a művén (
) fennálló jogát haszonszerzés végett megsértette, vétséget követ el.
Kolláth György alkotmányjogász azonban kérdésünkre leszögezte:
ha az államfő 1992-ben el is követte ezt a bűncselekményt, az már elévült, így Schmitt Pálon az akkori feltételezett vétket az államfőre vonatkozó, az általános szabályoktól eltérő rendelkezések hiányában bizonyosan nem lehet számon kérni.
Kolláth szerint van azonban kiskapu. Az államfő a törvények kihirdetése előtt politikai vétót gyakorolhat tehát visszaküldheti a jogszabályt megfontolásra a parlamentnek , illetve az általa nyilvánvalóan alaptörvény-ellenesnek talált törvények esetében az Alkotmánybírósághoz fordulhat. Schmitt Pál azonban a jogalkotás motorjaként mindent gondolkodás nélkül aláírt.
Amennyiben kiderülne, hogy őt az apparátusa az utóbb alkotmányellenesnek bizonyult törvények esetében előre figyelmeztette, más lenne a helyzet. Kolláth szerint ebben az esetben felvethető, hogy az államfő megsértette az alaptörvényt, és akkor a parlamenti képviselők ötöde kezdeményezhetné a tisztségétől való megfosztást.
Igaz, az eljárás megindításához ekkor is kétharmados többségre van szükség.
A sípszó után hagyjon üzenetet!