Telefon: 78 KORONA
SMS: 30 2 KORONA
E-mail: info@koronaradio.hu
Szerda éjszaka óta immár Magyarországon is elérhető az iTunes, az Apple internetes zeneboltja, ami megváltoztatta a világ zenei piacát, sőt, a hallgatói szokásokra is hatással volt. A magyar zenészek számára ez komoly lehetőség, az Artisjus a legális letöltések fellendülését várja a lépéstől. A Hungarotonnak már vannak tapasztalatai, például tudja, mi a legnépszerűbb magyar dal Amerikában.
Szeptember 28-án éjszaka elindult a magyar iTunes, vagyis hazánkból is elérhető már a világ legnagyobb digitális zeneboltja. Az innen ingyenesen letölthető - és nemcsak itt vásárolt zenék lejátszására használható - iTunes szoftver telepítése, majd egy Apple ID elkészítése, többek között bankkártyánk adatainak megadása után elérhető lesz a világ legnagyobb internetes zeneáruházának katalógusa. Az árak egyelőre euróban vannak megadva - egy-egy szám általában 0,99 euro, egy album 9,99, de olcsóbb és drágább ajánlatokkal is találkozhatunk.
A magyar iTunes megjelenése komoly esemény, hiszen ez egy olyan online bolt, ahol a világ zenéjének majdnem teljes választékából lehet vásárolni - több mint 18 millió számból. Néhány kitartó kivételt (például az AC/DC-t) leszámítva minden fontosabb - és rengeteg nem fontos - előadó megtalálható itt; a Beatles tavaly november óta. A hazai választék jelen pillanatban még nem teljes (Ákost, Tankcsapdát, LGT-t éjfélkor nem találtunk, Janicsák Vecát, Yonderboit igen, valamint néhány Kontroll Csoport-lemezt is), de bizonyára ez később változni fog. Az Apple egyelőre nem adott ki hivatalos közleményt az indulásról, így sok részlet még tisztázatlan. Az iTunes indulását régóta várják a magyar zenei piacon, de csak szerda reggel jelentek meg a meg nem erősített hírek arról, hogy "hamarosan" tíz európai államban jelenik meg a szolgáltalás, csak Máltán és Cipruson nem lesz már elérhető ez EU-ban.
Az iTunes szerepe a zenei piacon
Az iTunes a világ zenei piacának egyik legjelentősebb szereplője. Az Apple zeneletöltő áruháza 2003-ban indult Amerikában, azóta folyamatosan nő a forgalma; 2008 tavaszán jelentették be, hogy az Egyesült Államok vezető zeneboltja lett, megelőzve az összes olyan áruházláncot, ahol cd-t lehet kapni. 2010 elején pedig elérték a tízmilliárd eladott dalt. Az iTunes jelentőségét mutatja, hogy sok elemző szerint nagyrészt a bolt térhódításának köszönhető, hogy megváltoztak a zenefogyasztási szokások. Míg a cd-korszakban az album volt a zenehallgatás alapegysége, az iTunesszal ismét lehetséges lett, hogy (mint a kislemezek idején) egy előadótól csak egy-egy számot, például a legnagyobb slágert vagy kedvenc dalunkat vásároljuk meg - nem kell a teljes cd-ért fizetnünk. Van, aki szerint az, hogy ismét az egyes dalokra került át a hangsúly, az egyik legkomolyabb átalakulás, ami az elmúlt évtizedben a könnyűzenében történt.
A számítógépen, iPodon és iPhone-on is rögtön elérhető zenebolt ráadásul lehetővé teszi az "impulzusvásárlást", vagyis ha hirtelen feltámad bennünk a vágy, hogy kell egy szám vagy egy teljes lemez, akkor nem kell elsétálnunk a lemezboltba (ami lehet, hogy messze van és van időnk átgondolni a dolgot, amíg odaérünk), hanem elég csak néhányat kattintani. Ráadásul a teljes katalógus folyamatosan elérhető, ami szintén jelentős eltérés a cd-korszakhoz képest. Így például amikor Amy Winehouse halála után hirtelen megélénkült az érdeklődés az énekesnő zenéje iránt, akkor rögtön le lehetett tölteni az összes lemezét. Korábban ennek a hirtelen támadt igénynek a kielégítése nagy gondot jelentett volna a lemezboltok számára: előfordulhatott volna, hogy nincs raktáron elég példány, vagy például a Frank című albumot akár nem is lehet kapni. Vagy amikor a Maffiózok utolsó epizódja a Journey: Don\'t Stop Believin\' című dalával ért véget, akkor sokan rögtön felmentek az iTunesra, hogy az akkor 26 éves számot letöltsék.
A szolgáltatás jelentőségét az is jelzi, hogy a digitális piac minden komolyabb fejleményét aszerint értékeli a szaksajtó, hogy képes lesz-e "megszorítani az iTunest" - de ez egyelőre sem az Amazon mp3-boltjának, sem a Spotify-nak, sem más oldalaknak nem sikerült. Pedig a nagy kiadók általában éppen azért támogatják a piacra belépő új szereplőket, hogy csökkentsék az Apple befolyását.
Az iTunes 2004-ben indult el több nagy európai országban, de mostanáig 12 olyan EU-tagállam volt, ahol nem lehetett használni a szolgáltatást. Az Európai Bizottság már 2007-ben kifogásolta ezt, illetve az országonként eltérő árazást; az Apple azzal védekezett, hogy nem lehetséges egységes európai boltot működtetni, mert a szerzői, kiadói és egyéb kapcsolódó jogokat országokonként más szervezetek, cégek kezelik, illetve a törvényi előírások is különböznek. A majdnem teljes EU-s lefedettségre mostanáig kellett várni.
Nagy remények és az eddigi tapasztalatok
Azt egyelőre csak találgatni lehet, hogy milyen hatást ér el a magyar piacon az iTunes. Az biztos, hogy legalábbis a lehetőségek jelentősen kibővülnek, két irányban is. Egyrészt van végre nálunk is egy nagy, legális internetes áruház; másrészt pedig a magyar zenekarok a katalógusba bekerülő lemezei minden olyan országban elérhetők lesznek, ahol szintén működik az iTunes. Az Artisjus sajtóközleménye Mester Tamás dalszerzőt idézi: "Az iTunes a magyar zenének új utat nyit a nemzetközi lehetőségek felé is, így visszaadhatja a reményt, hogy végre valami nagy dolog velünk is történhet."
Van egy olyan komoly magyar piaci szereplő, amelynek már van tapasztalata a nemzetközi iTunesszal: ez a Hungaroton kiadó, amely kiadványainak egy részét 2011 márciusa óta árulja a boltban. A cégnek ráadásul van összehasonlítási alapja is a hazai piaccal, hiszen június óta saját, magyar honlapján is működtet webáruházat a Fotexnettel együttműködve. A Hungaroton vezérigazgatóját, Hollós Mátét kérdeztük a tapasztalatokról.
A Hungarotonnak természetesen olyan sajátos és értékes katalógusa van, ami nem könnyen összehasonlítható más piaci szereplőkével, de így is érdekes lehet, hogy hogyan vásárolnak külföldön magyar digitális zenét - olyan helyeken, ahová eddig cd-k, lp-k aligha jutottak el. "Külföldön az Egyesült Államokban a legnagyobb a forgalmunk, ezt követi a nyugat-európai országokat tömörítő európai piac, de értékelhető forgalmunk van Japánban, Kanadában és Ausztráliában is" - nyilatkozta a Quartnak Hollós Máté. "Az, hogy teljes albumokat vagy trackeket töltenek-e, műfajonként változik: a komolyzenei műveket általában kompletten, lemezként töltik le, a könnyűzenei felvételeket pedig inkább trackenként. Utóbbiak közül a Gyöngyhajú lány a legnépszerűbb, ezt követi a Szerelem, szerelem című Sebestyén Márta-felvétel, aztán az Edda Hűtlenje és a Bródy-féle Ha én rózsa volnék. A komolyzenei felvételek közül egy Mozart kétzongorás szonáta vezet, amit Kocsis Zoltán és Ránki Dezső játszanak, ez valamennyi közül a legnépszerűbb felvételünk. Népszerű még egy Cresson-féle szaxofonra és zongorára írott szvit, továbbá román népitáncok és Liszt Koronázási miséje is az eladási lista élcsoportjában található."
Bár vannak, akik szinte már megváltóként várták a magyar iTunest, a Hungaroton vezérigazgatója a Quartnak azt mondta: "Nem gondolom, hogy döntő változásokat jelentene számunkra a magyar iTunes elindulása, hiszen a Hungaroton eddig is jelen volt az iTuneson, ezért végeredményben mindegy, hogy onnét töltik-e le a zenéinket, vagy a honlapunkról. Anyagilag jobban járunk, a vásárló pedig technikai minőség tekintetében jár jobban, ha a honlapunkról tölt le, de ugyanúgy örülünk, ha az iTunest használja. Azt gondolom, hogy a hazai online zenepiacon megszerzett vezető helyünket fogjuk tudni tartani. Kellemes tapasztalataink vannak a Hungaroton Records zeneáruházzal, hónapról hónapra növekszik a forgalom, persze volt is honnét növekedni. Az archívumunk feltöltése folyamatban van, de már indulástól fogva letölthető valamennyi kiadványunk, ami valaha cd-n megjelent, ez kb. 3000 lemeznyi anyagot jelent. Jelenleg is folyik a csak lp-n vagy kazettán megjelent kiadványok digitalizálása, és a terveink szerint jövőre a komplett archívumunk letölthető lesz majd."
Az Artisjus komoly piacbővülést vár
Az Apple a magyar szerzői jogkezelő szervezettel, az Artisjusszal folytatott tárgyalásairól Kitzinger Dávid árult el részleteket a Quartnak; ő foglalkozik az internetes szolgáltatások jogdíjügyeivel az ún. Hangfelvétel-engedélyezési Osztály vezetőjeként. A korábban a Nemzeti Audiovizuális Archívumot, Gramofon Online-t és a Filmhíradók Online-t elindító szakember áprilisban csatlakozott a szervezethez, és már akkor azt mondta az [origo]-nak, hogy egyik fő célja a legális internetes szolgáltatások segítése. Az iTunes megjelenésétől azt várja, hogy a magyar digitális piac növekedése felzárkózik az európai átlaghoz - ez évi 30-50 százalék, míg nálunk mostanában mindössze 10-20 százalék volt. Kitzinger Dávid a bővülést nem csupán az iTunes eladásaitól várja, hanem reméli, hogy az iTunes magyarországi megjelenése hazai cégeket is inspirálni fog arra, hogy - esetleg más modellel dolgozó - szolgáltatásokat indítsanak. A jövőben ráadásul nem lehet majd azzal érvelni az kalózkodás mellett, hogy nincs igazi választék a legális letöltésben. Kitzinger Dávid jó eredménynek tartaná, ha jövőre a digitális forgalom elérné a milliós nagyságrendet. Arra számít, hogy a legálisan letöltött tartalom nagyjából fele magyar szerzemény lesz.
Az iTunes és az Artisjus között tavasz végén kezdődtek a tárgyalások. Kitzinger Dávid a Quartnak elmondta, hogy "nem volt nagy eltérés az elképzelésekben", vagyis "mind szerkezetében, mint mértékében az Artisjus kihirdetett jogdíjaival összhangban álló megállapodás született." Az elszámolás számonként történik, az iTunes által szolgáltatott részletes adatok alapján. Kitzinger Dávid kiemelte, hogy nálunk is várható az, hogy az albumok felől az egyes dalok felé tolódik el a zenefogyasztás. Mint mondta, az iTunesnál már nem is használják az "album" szót - inkább "csomagban kínált dalokról" (bundle track) beszélnek, ami nemcsak lemez lehet, hanem a szolgáltatás számára rögzített exkluzív stúdiófelvétel is, válogatás, koncertfelvétel. A jogdíjak pontos mértéke ugyan üzleti titok, de Kitzinger Dávid szerint közel áll a nyilvánosan hozzáférhető tarifákhoz, illetve megegyezik a más országokban fizetett jogdíjakkal is. Az iTunes havonta küld részletes elszámolást az Artisjusnak, a dalszerzők és szövegírók pedig negyedévente kapják meg a járandóságukat. A szakember szerint a tárgyalások sikere igazolja azt, hogy nem az Artisjuson - a néha emlegetett "túlzott követeléseken" - múlt eddig sem a hazai digitális piac felpezsdülése.
(Rónai András, Inkei Bence - quart.hu)
A sípszó után hagyjon üzenetet!