Zene, koncert, klip
Ilyen volt a pesti George Michael-koncert
Szerző: Vörös István, – 2011-09-21 15:48:54
Nem irigylem azokat, akik tudják hova tenni George Michaelt.
Ő ugyanis éppen akkor a legszerethetőbb, ha nem akarjuk mindenáron csak
az egyik oldalát nézni a személyiségének, hanem hagyjuk, hogy enyhén
zavarba hozzon teljes valójában. Azaz vigyorgó bájgúnárként, aki
gondolkodás nélkül elküldi az anyjukba a kiadója dolgozóit, és nem
hajlandó megjelenni a saját klipjében, de közben mégis lemezmilliomossá
válik, egyszerre késztetve főhajtásra a háziasszonyokat meg a gúnyos
zenekritikusokat majd mennybemenetel helyett botrányt okoz egy
nyilvános vécében, és befüvezve belehajt egy kirakatba. Persze, nem ő az
egyetlen popsztár, aki alapvetően jó gyerek, de megmutatja a rossz
oldalát is, csakhogy amíg a többiek általában egyszerűen lecsúsznak,
aztán esetleg visszatérnek, addig George Michael karakterének egyszerre
része az összes véglet, és ettől egészen izgalmas figurává válik.
Ráadásul a dalai is pont olyan ellentmondásosak, mint ő maga:
védhetetlenül nyálasak, de menthetetlenül zseniálisak.
Ennek
megfelelően van kettősség természetesen a most futó szimfonikus
turnéjában is. Egyrészt a nagyzenekarozás még mindig rossz ötlet a
popzenében, ráadásul a koncepciót megdöbbentően jól kiaknázó Sting
hasonló produkciójának nyomában lohol végig Európán ez a koncertsorozat,
úgyhogy még inkább lerágott a csont. Másrészt viszont legalább van
kedve turnézni a csávónak, hiszen erre sincs gyakran példa, meg aztán
senki sem tudhatja előre, hogy ebből épp mit hoz ki, és különben is: a
négy évvel ezelőtti, sima budapesti buliján se nagyon tudott az ember a
hibátlan énekhang miatt a zenére figyelni, szóval az ő esetében
részben mindegy is a kíséret. Volt tehát a budapesti koncert előtt ok
aggódni meg lelkesedni is és így maradt ez a koncert alatt is, de a
mérleg azért a lelkesítő pillanatok irányába billent.
Két
megnyugtató dolog például már rögtön az elején történt: ahogy emberünk
kinyitotta a száját, menten kiderült, hogy még mindig tökéletes a
hangja, ahogy pedig a filharmonikusok is rákezdtek, nem valami
szimfonikus maníroskodás töltötte be a termet, hanem kellemes big
bandes hangzásvilág, ez pedig akkor is megmentette a produkciót, ha
néha azért előkerült a pop hegedűre és brácsára című műsorszám is.
Mindezen felül pedig rendben volt a múltkorihoz hasonlóan egyszerű, de
grandiózus látványvilág is (még az óriási kivetítőn futó grafikák is
egész hatékonyan kerülték a gagyiságot), szóval már csak a jó dalok
hiányoztak hozzá, hogy minden sínen legyen. Na, azok viszont
némelyeknek egészen a végéig hiányoztak, slágerparádé helyett ugyanis
újabb keletű George Michael-dalok és feldolgozások szóltak
nagyobbrészt: nem volt sehol a Father Figure, a Faith, a Careless
Whisper, de még a Jesus to a Child se.
George Michael mentségére
két dolog szól: minderről előre szólt, és a program így is változatos
volt, sőt érdekesebb is egy sima best ofnál. Mi több, a tízdalos első
felvonást akár hibátlannak is lehet nevezni, ugyanis a Cowboys and
Angels remekül lett áthangszerelve, a You Have Been Lovedba irgalmatlan
mennyiségű érzelmet vitt az énekes, a Rufus Wainwrighttól kölcsönzött
Going to a Town új életre kelt, az 1931-es Brother, Can You Spare a
Dime? pedig olyan magas labda így a gazdasági válság idején, amit
egyszerűen le kell ütni. Nem is csoda, hogy ezután következett a szünet
a műsorban, a monumentálisra hangszerelt feldolgozás után ugyanis elég
egyértelműen lehetett érezni, hogy nem csak egy kósza ötletből
született kedélyes hakni ez az egész turné.
Nem hiányzott sok a
teljes üdvösséghez a húsz perccel később kezdődő második részből sem,
sőt tulajdonképpen semmi nem hiányzott belőle, túlzások viszont sajnos
előfordultak, és így azért már becsúszott egy-két gyengébb pillanat is.
Az új dalban bevetett autotune-olt vokálok például teljesen
fölöslegesek voltak, ráadásul a New Ordertől átemelt True Faith-ben is
visszatértek, és azt egyenesen haza is vágták, pedig akár csúcspont is
lehetett volna belőle meg aztán kicsit sietősre lett véve az Amy
Winehouse emlékére feldolgozott Love Is a Losing Game is. Így ez a
blokk le is ült egy kicsit, de azért maradtak túlsúlyban a kellemes
pillanatok például a John & Elvis Are Deadnek meg a Youve
Changednek köszönhetően, és nem is hullámvölgyben ért véget a rendes
játékidő, mert a Praying for Time meg a Feeling Good a végén gatyába
rázta a dolgokat, hogy a ráadást mégse csak udvariasságból követelje
állva a teljes publikum.
Hogy egy ilyen koncert fináléjában
mennyire odaillő az orkesztra kíséretét mellőzve, akusztikus gitárral
meg ládán dobolással és közönségénekeltetéssel előadni egy egyveleget
az Amazingből, az Im Your Man-ből meg a Freedomból, az mondjuk megint
csak kérdéses, mert kicsit olyan felhangja volt a dolognak, mintha az
énekes azt mondaná: kösz a türelmet. Sokaknak viszont ez lett a
csúcspont, és ennek okán a főszereplőnek is itt csillogott a legjobban a
szeme a napszemüveg mögött egész este, pedig végig nagy élvezettel
jött-ment, rázta magát, konferált és énekelt, szóval mondjuk azt, hogy
járt, ami járt. Amikor pedig a Kenó-sorsolásba illő vigyorokkal éles
kontrasztban sikerült röhögve-káromkodva belesülnie a Freedom szövegébe
rögtön a szám elején, végleg helyreállt az egyensúly az újabb
levonulás után az I Remember You-val roppant elegánsan búcsúzó George
Michael úgy hagyott itt minket, hogy kétség sem férhetett hozzá:
továbbra is ő a legmenőbb ficsúr a popszakmában.
(hír24 / Bus András)
A sípszó után hagyjon üzenetet!