Az Iron Maiden egy fogalom. Amikor lemezt ad ki, az kis túlzással
olyan esemény a metál zenére érzelmi reakciót mutató emberek számára,
mint amikor 1945 május 8-án bejelentették az európai győzelmet. A
Maiden régebbi, még előző évezredben született korongjai ugyanis, túlzás
nélkül történelminek nevezhetőek. Tudni kell azonban, hogy a Bruce
Dickinson frontember távozása miatt kialakult seb (amikor is
szólókarrierbe fogott) még Bruce 1999-es visszatérése után is jó ideig
éreztette a hatását a Maidenen.
A már újra teljes felállásban zenélő zeneipari anyahajó 2003-as
\'Dance of Death\' albumán még csak - írd és mondd - egy igazán jó szám
volt. A következő lemezük a 2006-os \'A Matter Of Life And Death\' már
sokkal több munkával készült, de még mindig érződött rajta az útkeresés,
bár összességében erősebb volt mint a 2003-as próbálkozás. A banda
olyan volt 1994 óta (amikor Bruce lelépett) mint egy megsebzett
dinoszaurusz, aki az első öt évben ugyan talált egy tisztességes mankót
(Blaze Bayley személyében) de még 99-ben - amikor újra elkezdett a
saját lábán járni - sem mutatott túl magasztos képet.
Az Iron Maidennek több mint tíz év kellett hogy újra felépítse magát és csúcsformába kerüljön.
Nem mindenki hitte el hogy az 1975(!)-ben alapított banda, aki
újradefiniálta a rock\'n\'roll életérzést a világon, képes elérni a
fénykorában nyújtott teljesítményét.
Csoda lenne - gondolták sokan. De a csoda megtörtént, és mint ahogyan
McEnroe is a visszavonulása, vagy Lance Armstrong a rákbetegsége után
végigverte a világot, úgy most az újra teljes pompájában tündöklő Maiden
is megmutatta azt hogy mi is az hogy Rock\'n\'Roll, mi az hogy metál, és
milyen a világ legerősebb együttese ha a tagoknak újra együtt dobban a
szíve.
Megcsinálták. Az összes rajongó, és ellendrukker is döbbenten áll.
Vannak akik még képtelenek felfogni a tényt, de a győzelem
letagadhatatlan, csak napok kérdése mire a kizárólag negatív
zenekritikát írni képes emberek is kiugranak a tizediken.
Ugyanis 2010 augusztus 16-án megjelent a The Final Frontier - az Iron Maiden új albuma.
Azt hiszem elég őszinte vagyok akkor, ha azt mondom hogy csak
szuperlatívuszokban lehet, vagy érdemes az idei anyagról beszélni. Ezt
annak ellenére mondom, hogy tudom: jelenleg az számít a jó kritikának,
és az az elfogadott, ha az önjelölt kritikusok még a legnagyobb
teljesítményeket is leszólják. És az \'alkalmi rockerek\' tábora - főként
ennek a megtévesztett, birka módon csápoló, kapatos, és nem kimondottan
zseniális része sajnos néha ad a percemberek véleményére.
Ennek ellenére kimondom:
A lemez őrületesen jó. Sőt: nem csak jó, hanem erős is. Szövegben, hangban, és érzésben is.
Éppen ezért azt hiszem érdemes végigmenni a számokon egyenként is.
Ha a Maiden tagok négy évet áldoztak rá az életükből, talán az a
minimum, hogy ilyen formában is írunk a lemezről:
Satellite 15 8 perc 40:
Ez egy igazi, monumentális intró. Felkészíti az embert az
elkövetkező - még a bevezető nélkül is - több mint egy órás albumra.
Kb. négy és fél perc kell hozzá, hogy elszakadjunk a mindennapi
valóságtól ekkor jön az első váltás. Több másodperces szünet. Az igazi
Maiden visszatért. Itt van, a helyett hogy elhelyezkedne a trónszékben
és uralkodna a Nickelback-el, Metallica-val teletömött média, és örmény
metálbandák által megreformálni kívánt, ja és igen: még kb. 20 000 egyéb
metál bandát tartalmazó világunkon, ők nem ezt teszik. Felrúgják a
trónt, és olyat mutatnak, amitől megáll az ember vérkeringése. Amiért,
és amivel érdemes felkelni reggelente. Egy 76 perces koncepció albumot,
amely mellett minden más hasonló lakótelepi hobbizenekaros
próbálkozásnak tűnik.
El_Dorado 6 perc 49:
A szám úgy kezdődik mint amikor vége van egy lemeznek. Stílusos, és
rendbontó is egyben. Fél percen belül azonban az agyunkba vág a jól
ismert DP100-as super distorsion pickup gatyaszaggató hangja. Igen, a
Maiden teljes erőben van.
Well you can say I\'m a devil
And I wouldn\'t say no
But out here on the dark side
Hey, on with the show
Mother of Mercy 5 perc 20:
Az első lassú szám az albumon. Legalábbis úgy látszik az, de cirka
másfél perc után beleerősítenek, és egy igen vastag kíséretet raknak a
vastag szövegekhez. Főleg a háborús szövegek dominálnak:
Why are we here in this place, here to kill?
Please, God, forgive us for what we have done.
Coming Home 5 perc 52:
Ez már tényleg lassú, az első igazi ballada. Az szám fele részében
azért is uralkodnak a riffek. Jó értelemben véve nem rádióbarát. A
szövegek igen messzire visznek:
A thousand leagues away, our land of birth
To Albions land
Coming home when I see the runway lights
In the misty dawn the night is fading fast
The Alchemist 4 perc 28:
Érdekes, hangmérnöki szempontból inkább a 2006-os albumuk
hangzásvilágát hozza. Rossz nyelvek szerint jó értelemben vett töltelék
szám, és talán ez a tíz számos album első közepes száma. A szövegek
inkább középkori hangulatúak, és sokkal inkább a lovagkorba visznek,
mint a borító által körvonalazott-ígért sci-fi világba. A Maidennek ezt
is megengedjük, pár perc pihenés a lemezen.
Isle of Avalon 9 perc 09:
Több mint kilenc perces eposz, ebből adódóan nyilvánvalóan nem
igazán az MTV, vagy a Class FM megrendelésére készült. A történet
hasonló mint az előző dalnál, de itt egy idő után megfordul a szöveg, és
a hangszerelés is inkább a sci-fi irányba indul el.
Brought here to die and be
Transferred into the earth
And then for rebirth
I hear her crying the tears of an angel
The voices I hear in my head
Az előző dalt azt hiszem át kell minősítsem, mivel innentől már
biztosra vehető hogy ez egy koncepcióalbum. A \'The Alchemist\' ugyanis az
egyszerre földhözragadt, de mégis föld felettiségével kellően
megalapozza az \'Isle of Avalon\' útkeresését.
Starblind 7 perc 48:
Nem egy érzelmektől túlfűtött ballada, sokkal inkább a harc utáni
nyugalom érzése sugárzik belőle. Egy percen belül belép egy relatíve
enyhe brit torzítás, amely enyhe rugalmasságot, és felélénkülést is hoz,
és a továbbiakban végig támogatja is a szöveget. Itt már eltávolodunk a
bolygóktól, de a felvillanó fények mellett megmarad azért a sötétség
is.
All the oxygen that trapped us in
A carbon spiders web.
Solar winds are whispering, you
May hear the sirens of the dead.
Négy perc után olyan mint ha útra kelnénk a bolygóról - a hangzás
sokkal progresszívabbra vált most már repülünk. 6 percnél érezni hogy
lebegünk a semmiben, a teljes súlytalanság vesz körül. Nagyon erős
szövegek születnek ilyen távolságból:
Remember you can choose
To look but not to see and
Waste your hours.
You believe you have the time
But I tell you your time is short.
See your past and future, all the
Same, and it cannot be bought.
The Talisman 9 perc 03:
Ez már egy tényleg igazi, \'oldschool\' ballada. Talán túlságosan is
az. Sőt, nem egyszerűen ballada, ez egy középkori dal túlnyomórészt a
kor-azonos hangszereken indítva. Két percnél már számítani lehet rá,
hogy ennek csak zúzás lehet a vége. Még húsz másodperc és az arcukba is
kapjuk.
Az Iron Maiden már nem (persze több értelemben is) egyedülálló
számokat készít, sokkal inkább egy egységes valamit, amit nem csak a
gyűjtemény elnevezése miatt hívunk albumnak, de a saját jogán is. Akinek
ez nem tetszik az valószínűleg átaludta az elmúlt harminc évet, egy,
még a nyolcvanas években TDK kazettára vett Accept lemezzel a párnája
alatt. Érdemes felébredni.
No, theres no one going back.
No, theres not a second chance.
The Man Who Would Be a King - 8 perc 28:
Nagyon finoman induló dal. Mint ha az első sorok az Iron Maiden harmincöt évéről szólnának:
As he travels on the beast of Burden
Moving up along the mountain side
As he gazes looking down the valley
No regrets but his pride
Abszolút szöveg orientált dal. A dal monotóniája az idő gyilkos
természetére hívja fel a figyelmet, és az ember agyába is vési az
idézetet. Az Iron Maiden nem csak a világ legnagyobb metal bandája akar
lenni, hanem már tanítani is szeretne. Kérdés hogy az emberek ezt a
tudást mennyire képesek megérteni, és persze alkalmazni.
His life and time is the only things that he has
Life is is not a rehearsal, only has this the one chance to get it right
When The Wild Wind Blows 11 perc 01:
Ez egy több mint tizenegy(!) perces záróakkordja a lemeznek. Érdekes
befejezés mint egy boldog ébredés, hogy a témák és problémák
amelyeket a lemez bemutatott, amelyeket láttunk-hallattunk csak egy
rossz álom képei lennének. Játékos, mint a minden Iron Maiden koncertet
kötelezően befejező (eredetileg Monty Python-os) Always look at the
bright side of the life. Aztán egy pár téma még belekerül a dalba és
kiegyensúlyozottan visz ki minket a súlyos, és ezerszer végighallgatható
(végighallgatandó!), most már az Iron Maiden klasszikusok örök
csarnokába belépett album kapcsán.
A sípszó után hagyjon üzenetet!