A testfelülete 90 százalékán égési sérüléseket szenvedett Galimov életéért a
moszkvai Visnyevszkij Intézetben küzdöttek. Állapotát vasárnap este még igen
súlyosnak, de stabilnak minősítették az orvosok, akik csak annyit ígértek, hogy
mindent elkövetnek Galimov megmentéséért.
A moszkvai Szklifaszovszkij
traumatológiai intézetben kezelik a szerencsétlenség másik túlélőjét, Alekszandr
Szizov fedélzeti mérnököt, súlyos, de stabil állapotban. Őt hétfőn az intenzív
osztályról már kórterembe helyezték át.
Közben újabb feltételezések
láttak napvilágot a katasztrófa lehetséges okairól. Egy volt vadászpilóta
szerint siettették a pilótákat, mert a jaroszlavli Tunosna repülőtérre egy
politikai fórumra sorozatban érkeztek a magas rangú vendégek, s ez okozhatta a
gép múlt szerdai lezuhanását - jelentette hétfőn a Komszomolszkaja
Pravda.
A pilóta, aki neve mellőzését kérte, a lapnak azt mondta:
nyilvánvaló, hogy a pilótákat siettették, és minden jel szerint idegesek voltak.
Legkésőbb akkor, amikor még a Földön felpörögtek a hajtóművek, tudniuk kellett,
hogy valami nincs rendben, és a szabályok szerint ilyenkor félbe kell szakítani
a felszállást. Ráadásul a döntést nyilván későn hozták meg, mert az egyébként a
Jak gépek számára többszörösen elegendő hosszúságú felszállópálya nagyobb részén
már túl voltak, de még nem értek el kellő sebességet.
"Ha ekkor
vészfékeztek volna, vélhetően órákra megbénították volna a repülőteret, ahová
sorozatban érkeztek a magas vendégek a fórumra. Ez véget vetett volna
karrierjüknek, ezért inkább kockáztattak" - idézte a lap a
pilótát.
Véleményét alátámasztotta a lapnak Leonyid, a csapat sofőrje is,
aki elmondta: a Lokomotív egész eltervezett napirendjét át kellett alakítani a
repülőtéri sietség miatt. A vizsgálatok megállapították, hogy az üzemanyag nem
okozhatott problémát.
Közben folyik az ország minden egyes Jak-42 típusú
gépének és az ilyeneket üzemeltető társaságoknak a vizsgálata, olyan mélységig,
hogy ellenőrzik az egyes beépített pótalkatrészek előírt élettartamát is. Eddig
az illetékes felügyelet nyolc darab Jak-42-es gép felszállását tiltotta meg,
csupa kis légitársaságnál, mint a Yak-Servis, az Izhavia, a Grozny Avia, a
Gazprom Avia és a KrasAvia.
A Kommerszant című lap szerint a hazai
gyártású repülőgépek sorozatos balesetei nyomán az orosz vezetés visszalépett a
légi közlekedés liberalizálásától: a Roszaviacija főhatóság hamarosan kiszorítja
a kevéssé megbízható, kis társaságokat a charterek és a regionális járatok
piacáról, és inkább támogatást nyújt a nagyoknak: az Aeroflotnak, a
Transaerónak, a Jutairnek és a Sibir légitársaságnak.
A sípszó után hagyjon üzenetet!