Retro_Matiné
KORONA fm 100

Telefon: 78 KORONA
SMS: 30 2 KORONA
E-mail: info@koronaradio.hu

|

Segíthetek bal
Segíthetek jobb kicsi

Film, premier

Brüsszelből: bioetanol és légszennyezés

Szerző: Vörös István, – 2010-12-01 18:51:36

Brüsszel - AERO WEEK - 2010.11.30. A légi közlekedés hetét prezentálva kedden dr. Bagó Zoltán Európai Parlamenti Képviselő jelenítette meg hazánkat egy tanácskozáson. Az ülésen a résztvevők a légi személyszállítás előnyeiről, hátrányairól, kockázatairól és káros hatásairól értekeztek. A GreenSky, a Greenpeace, és a WWF szerint bioetanol előállításkor ugyanannyi energiát nyerünk, mint amennyit felhasználunk a gyártáshoz, így ez a módszer sokszor nem szolgálhat kizárólagos megoldásul.


Az  új kihívást mára már a környezetre való odafigyelés jelenti.  A CO2 kibocsátás a legismertebben kártékony hatása a repülésnek a környezetre.  A már régóta emlegetett zéró növekedés ideájának 2050-ig való teljesítése egyenlőre csak álom lehet. Az eddig egyetlen nyersanyag helyettesítő a bio-etanol viszont az Unioban és hazánkban is állandó vita tárgya.

Bagó fontosnak tartotta kiemelni, hogy a légi közlekedés sok új munkahelyet teremt, és az innováció és a technológia kiemelt kutatásával egyre több munkaerőre lesz szükség.  Környezeti szempontból azonban egy "kihívás háromszöget" találhatunk, mely a zaj, üzemanyag felhasználás és a légszennyezés problémakörét fedi le. El kell fogadnunk, hogy a CO2 kibocsájtást nem tudjuk nulla szintre csökkenteni. A WWF képviselője ehhez a későbbiekben hozzáfűzte, "Kennedy sem tudta hogyan jussanak fel a Holdra, azt meg főleg nem, hogy hogyan fognak biztonságban hazaérkezni az asztronauták, egyet tudott, hogy teljesíteni kell. Így van ez a zéró növekedéssel is. Ez nem a politikusok dolga, hogy megoldásokat kínáljanak fel, csak hinni kell benne és meg kell csinálni" - mondta Singer.

Egy baljós előrejelzés: mi lenne, ha Kína lakossága is olyan mértékben repülne, mint az Amerikai Egyesült Államok lakossága. Javasolta, hogy extra adókat vessenek ki a repülésre, és ezeket az utasokra terjesszék ki. A folyékony hidrogén csak egy rövid távú megoldás, ezzel csak eltolnák a probléma megoldását. Plusz a hidrogén veszélyes is lehet, ugyanis ütközés hatására robban - bele se gondolva egy elvétett leszállásba... Hiányzott a felszólalók véleményeiből, hogy, ugyan mennyibe is kerül az egyetlen megoldásnak titulált bio-etanol előállítása.

Egy tanulmány ugyanis világosan bemutatja, hogy egységnyi befektetett energiához képest mennyi az előállított bio-etanol energiatartalma ( EROEI - Energy Return on Energy Invested). Számításaik alapján EROEI=1.18 esetén 7,5 liter etanol felhasználása szükséges nettó 1 liter etanol üzemanyag előállításához, a maradék 6,5 liter üzemanyagot pedig vissza kell forgatni a gyártásba. Tehát ugyanannyi energiát nyerünk, mint amennyit felhasználunk a gyártáshoz, így ez a módszer nem szolgálhat megoldásul. Fontos továbbá az az aspektus is, hogy 1 liter etanol előállításához 2 kg kukorica szükséges - ez a jelenlegi gabonaínség esetén globálisan akár növelheti is az éhínségek intenzitását.

Mivel hazánkban még koncepcionális változások várhatóak bio-etanol ügyben, fontos, hogy a hazai, a megyei, vagy akár a Kalocsa-környéki beruházási ötletek mennyire veszik figyelembe a fenti tendenciákat.

(bagozoltan.fidesz.hu)

A sípszó után hagyjon üzenetet!

Facebook Twitter YouTube Instagram SoundCloud
Csamangó